Vanlige spørsmål

BÅTOPPTAK

Ved hvilken opptaksbrygge skal båten tas opp?


Opptaksbrygge ØST (ved brua)
Alle motorbåter inntil 27 fot

Opptaksbrygge SYD
Alle motorbåter fra 28 fot




​Hva er maksløft på truck?


Vi løfter maks 15,5 tonn på 4,20 meter bredde.
Ved maks bredde 4,5 meter løfter vi 14 tonn.




Kan dere løfte båter som veier mer enn truckens maksløft?


Båter som veier mer enn 15,5 tonn kan vi løfte med senterløft i traverskrana vår. Her løfter vi kun motorbåter. Maks 20 tonn ved maks bredde 5 meter.





VINTEROPPLAG

Hvordan avtaler jeg vinteropplag?


Ring oss på 64 95 71 44 eller send en e-post til post@sonskilen.no
Det er førstemann-til-mølla-prinsippet som gjelder. Vi må ha en konkret avtale i boka.




Hva trenger dere av informasjon for å avtale vinteropplag?


1. Båttype 2. Ønsket dato og tid for opptak 3. Ønsket utsettingsuke ved sesongstart 4. Tekker du båten selv eller ønsker du tjenesten av oss? 5. Seilbåt? Egen krybbe eller leie?​




​​Hva er inkludert i prisen for vinteropplag?


Vinteropplag hos oss inkluderer opptak, spyling, lagring på område og sjøsetting. For motorbåter stiller vi med bukker. Seilbåter kan stille meg eget stativ/egne støtteben eller leie av oss. Tildekking av båt kan bestilles som tilleggstjeneste.




​Hvordan betaler man for strøm til avfukter, lading av batterier, vårklargjøring, osv.?


Vi har installert strømposter basert på TallyWeb. Det er et mer eller mindre fullautomatisert system for måling av strømforbruk og betaling. Ønsker du strøm mens du står på land må du opprette en brukerkonto, trykk på "Betale for strøm" for å bli videresendt til vår betalingsløsning. Opprett kundekonto, legg til saldo, ring 64 95 71 44 og tast 3. Du vil få tilsendt din egen personlige strømkode innen kort tid, på sms og e-post. Trykk inn koden i kodetablået, ledige uttak blinker grønt, trykk på tallet som representerer ønsket uttak og når det lyser grønt har du strøm. Når du ikke lenger har behov for strøm er det fint om du trekker ut stikket så det er ledig for nestemann.





​KAMERAOVERVÅKNING

Hvorfor har dere kameraoveråking?


Formålet med kameraene er å forhindre uønsket adferd inne på vårt område.




Hvor lenge lagres opptakene?


Kameraene er satt opp til å ta opp og lagre video ved bevegelse. Alle opptak lagres i 7 dager og blir deretter automatisk slettet, iflg. retningslinjer fra Datatilsynet.

På dagtid vil det bli gjort opptak, mens på kveld og natt vil kameraene være koblet til en alarmsentral.




Hva skal jeg gjøre hvis jeg ser noe mistenkelig?


Ringe politiet, tlf. 112, eller alarmsentralen til Core Security, tlf. 969 03 565.





PARKERING AV HENGERE

Jeg har båtplass hos dere. Kan jeg lagre hengeren til båten min hos dere i båtsesongen?


Vi tillater ikke langtidsparkering av hengere i havna. ​ Det betyr at du må ta med deg hengeren din hjem etter at du har satt ut båten. Vårt tidligere tilbud om «båtplass på land» vil på samme måte falle bort.




Jeg har ikke båtplass hos dere, men bruker slippen for å ta båten opp og ned samme dag. Kan jeg lagre hengeren min hos dere?


Tar du båten opp og ned samme dag er det fullt mulig å ha hengeren stående hos oss. Gjelder det i vår arbeidstid er det fint om du hører med truckgutta om hvor på plassen du skal sette hengeren.





SLIPPEN

Hvordan fungerer slippen?


Ved bruk av slippen koster det 100 kr per opptak/utsetting. For betaling ringer du et mobilnummer (820 43 263) som står oppført på skiltet og blir belastet din mobilregning. Etter betaling sendes det en kvittering på sms.

Rygg i posisjon ned mot bommen før du ringer inn din betaling. Bommen går ned igjen etter 1 minutt om du ikke har rygget inn. Induksjonsslynger i bakken sørger for at bommen ikke går ned når bil/henger står over disse slyngene.





BOMSYSTEMET

Hvordan kommer jeg meg inn på området?


Bommen står åpen i havnens åpningstid. Inngang til området med kodeboks ved bommen. Koden byttes årlig.




Hvordan får jeg beskjed om ny kode?


Ved ny kode vil dere bli informert om den på fakturaen fra oss eller på annen måte.
Leietakere til kommunal båtplass må ta kontakt med Son Havnekontor for tilgang til kode.